• Debatt
  • Sport
  • Kultur
  • Faktasjekk
  • Logg inn
  • EUB.no
  • Vil du blogge?
  • INFO
    • Retningslinjer for Lesernes EUB
    • Starthjelp for bloggere
    • 15 tips til deg som blogger

Vannscooterkjøring til politisk behandling

1. mars 2021 av Helge Hellevang 4 kommentarer

Guttelek på Vorma, juni 2020

EUB slår 28.februar opp den «massive støtten» Roger Martinsen har fått i å åpne opp for lovlig kjøring med vannscooter i vassdragene i Eidsvoll. En massiv støtte kan det vel kanskje ikke sies å være når Roger har samlet inn 356 underskrifter fra venner og kjente, og noen til. Hva er grunnen til at journalisten velger en  slik overskrift om ikke for å påvirke den politiske prosessen som begynner med Formannskapsmøtet tirsdag 2.mars?

Politikerne bør ikke la seg villede av en slik overskrift. Kommunedirektøren redegjør meget godt for hvorfor den lokale forskriften som i dag forbyr vannscootere bør opprettholdes. Det handler om å beskytte dyreliv langs vassdragene, og vannscooter støy-forurenser mer enn de aller fleste andre båttyper. Roger mener at vannscooterforbudet er ulovlig i følge EØS-avtalen. Påstandene til Roger, som jeg mener journalisten burde stilt kritiske spørsmål ved, er feil, og det blir ikke mer riktig av at det blir gjentatt gang etter gang.

Vannscooter kan rent teoretisk bli brukt som et nyttefartøy, ved for eksempel redning, og det er ikke noe problem å tillate slik begrenset bruk. Men for privatpersoner er vannscooteren bare et leketøy.

Filed Under: Debatt

Kommentarer

  1. Anne-Kari Netse says

    3. mars 2021 ved 08:48

    Hvorfor er det så viktig at man skal kjøre over 5 knop på Vorma?
    Det er nok mange flere langs Vorma dere ikke har sett, når dere suser forbi. Vi som koser oss på elva i robåt, kano og kajakk. Det er ikke noe moro å sitte i en liten båt når bølgene fra dere kommer etter dere fartsglade.
    Det er mye snakk om myketrafikkanter på veien. Men myketrafikkanter fins på Vorma også.
    Vorma er også hjemmet for vadefuglene.
    Båttrafikken er jo bare på sommeren på Vorma, å da har vadefuglene unger og reir i elvekanten. Bølgene fra motorbåter med høyfart, skyller reir ut i elva og ungene kan bli drept eller kommer vekk fra foreldrene.
    Så dere som trenger fart og spenning. Vent med å øker farten etter Minnebrua. Der er det i allefall plass nok.
    Så jeg oppfordrer alle som ferdes på Vorma, » VI HENSYN OG RESPEKT TIL HVERANDRE PÅ VORMA».

    Svar
  2. Roger Martinsen says

    1. mars 2021 ved 21:01

    Jada Helge Hellevang her traff du spikeren på hodet. NOT.
    Det viktigste først.
    Jeg mener, ta sjåføren ikke kjøretøyet!
    Ulovlig forbud mener jeg, du mener det motsatte. Da lar vi retten avgjøre da eller?
    Du nevner nyttekjøretøy skal være lov, ikke leketøy! Tøm vorma og Mjøsa for båttrafikk. Finns ikke mange nyttefartøy som jeg vet om:
    Jeg har til gode og se noe nyttefartøy i Eidsvolls farvann, og ja vannscooter er lek og moro. Det er avslapping og rekreasjon, det er friluft og fiske. Det er faktisk også en sport. Det er hva personen som kjører vil oppnå. Som ALL annen type kjøretøy på vannet er. Du må ta personen som kjører, og ikke fartøyet. Jeg mener det er plass til både kano og vannscooter, fugl og fisk, og til og med Skiblander er det plass til i vårt farvann.
    Du nevnte og putre i 5 knop! Ja jeg putrer gjerne i 5 knop i fra pakkhuset for og komme meg opp til Mjøsa hvor det er lov i alle kommuner bortsett fra Eidsvoll. ( Inntil videre.)
    Eidsvoll har store områder i Mjøsa som jeg håper du vet. Men setter vi ut ved pakkhuset for og komme opp i Mjøsa, bryter vi jo en lokal forskrift og det blir bøter.
    Fartsgrenser er du inne på. Det er 5 knop 100m fra land. (Vorma er bredere enn du tror) Dvs. 101m fra begge side, bånn gass. Nei, en vettu fører tar hensyn. En idiot holder gassen i bånn. Dette er en sak for politiet som ellers i trafikken, til vann og til lands.
    Husk det er mange kommuner som tillater vannscooter i innsjøer, og i disse kommunene går det knirkefritt og det er plass til alle.
    Ellers er det koselig at du tilegner meg 356 venner og kjente og noen til!
    Men det er en ting du ikke trenger og bekymre deg over og det er min respekt for lovverket. Det tar politiet seg av. Da har du ihvertfall en bekymring mindre.
    Og legg merke til, jeg legger ingen føringer til hva den frie norske presse har som overskrift.
    Ikke la dette bli personlig i den politiske prosessen kommunestyret skal i gjennom, dette er viktigere enn som så.
    Godt valg!!

    Svar
    • Helge Hellevang says

      1. mars 2021 ved 21:11

      Hei Roger,

      Du har rett i én ting. I Vorma kan man godt holde mer enn 5 knop flere steder så lenge man er lenger unna enn 100 meter fra bredden.

      Mvh. Helge

      Svar
  3. Jon erik Knutsen says

    1. mars 2021 ved 20:56

    5 knopsgrensa gjelder 100m fra land uansett åssen båt man kjører…. det fartsgrenser på vanner akkurat som på veien.
    Politiet sin oppgave å overholde disse regler.
    Vannscooter er båt ifølge norske stat…..

    Svar

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mest lest siste måned

Følg en blogg


  • Email
  • Facebook
  • RSS

Stikkordsky

2019 Akershus Akershus MDG Arbeiderpartiet Barn barnehagen barnevern Bjørkemåsan demokrati Demokratiets Eidsvoll Eiendomsskatt helse Hurdal innsyn Jessheim klima klimaregnskap kollektivtilbudet kommune Konsert Lesernes eub Livsglede MDG Miljø myr Nannestad Nannestad bygdeliste natur Partiprogrammene Politi Politikk skole Stein Vegar Leidal Sundet Trafikksikkerhet Trump Ullensaker Ullensaker Show Choir Ullensaker Venstre ungdom valg Venstre åpenhet økonomi

Bloggarkivet

Siste kommentarer

  • Lars til Vannscooterkjøring til politisk behandling – siste akt
  • Anne-Kari Netse til Vannscooterkjøring til politisk behandling
  • Helge Hellevang til Vannscooterkjøring til politisk behandling
  • Roger Martinsen til Vannscooterkjøring til politisk behandling
  • Jon erik Knutsen til Vannscooterkjøring til politisk behandling

Søk

EUB-bloggen

Innleggene og innholdet på Lesernes EUB er personlige ytringer fra hver enkelt blogger. Bloggerne er uavhengige og er ikke lønnet av EUB, men alle er pliktet til å forholde seg til Vær varsom-plakaten og pressens etiske regler. All bruk av innhold; bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggerne. EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Annonser på bloggen selges av EUB og ansvarlig redaktør for EUB og Lesernes EUB er Bjørn Inge Salberg Rødfoss.

Redaktørpanelet

Ansvarlig redaktør/adm.dir
Bjørn Inge Salberg Rødfoss bir@eub.no

Følg oss på sosiale medier

  • Email
  • Facebook
  • RSS

© 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no
Les om cookies og vår personvernserklæring her.