- 30. Det er tallene som beskriver kommunen vår i Sabimas “Naturkampen”. Naturkampen gir en oversikt over hver kommunes vilje og evne til å ta vare på naturen. Ullensaker er altså kommune nr 144 av 356 på landsbasis, og 30 av 49 i Viken fylke.
Sjekk tallene her: www.naturkampen.sabima.no
Dette er ikke tall å være stolt av. Det er trist lesing å se hvordan kommunen rangeres fra punkt til punkt. Og den største trusselen mot naturen i kommunen vår, er en historisk desentraliseringsstrategi der kommunen har valgt å bygge ned matjord og skog.
I Venstre har vi vært svært tydelige på at arealforvaltning er noe av det viktigste vi som politikere gjør. Dette er utfordrende i en kommune, der en stor del av arealforvaltningen har bestått i å bygge ned jorder og markaområder.
Ullensaker kommune er en kommune under sterkt arealpress, noe som betyr at vi politikere må tørre å ta upopulære avgjørelser, til beste for fremtiden. Det handler ikke om å ønske innbyggere vondt, men det handler om å kunne tilby neste generasjoner et bærekraftig samfunn.
Noen ting går rett vei. Det er strammet kraftig inn på bygging på dyrket mark. Vi i Venstre foreslår vern av skogsområder, slik at de forblir skog også i fremtiden. Vi jobber dessuten hardt for restaurering av Jødahlsmåsan. Myrene har nå et helt annet vern gjennom forbudet mot nydyrking enn før vi løftet myrforvaltningen politisk i 2014. Ullensaker Venstre har endret norsk lov, og det er vi stolte av!
Andre ting skremmer.
Mange ønsker å bygge en splitter ny firefelts motorvei gjennom natur, friområder og dyrket mark kloss inntil Nordkisa og Jessheim. Dersom disse kreftene får gjennomslag blir følgen større press på andre områder som Jessheimmarka.

Venstre ønsker å bygge ned grå flater fremfor grønne flater. Dette betyr at vi vil prioritere å omdanne sentrums- og kollektivnære grå tomter til gode bomiljø, før vi regulerer boliger i sårbar natur. Et godt eksempel er industrifeltet på Jessheim. Det er hit, og til den nye bydelen på Gystadmarka vi må invitere utbyggerne. Dersom det skal brukes mer areal på samferdsel i kommunen vår er dobbeltspor på Hovedbanen det eneste vi kan bli med på. Så må kommunen gjøre sitt gjennom å legge til rette for rask og effektiv saksbehandling når utbyggerne banker på døra med fornuftige planer.
For Venstre er ambisjonen klar. Tallene bør være 1 og 1.
Legg igjen en kommentar