Mange entreprenører sluntrer unna sikring og tar seg til rett når dem utfører grave og anleggsarbeid. Biler, lastebiler og anleggsmaskiner blir parkert på fortau så skolebarna og andre myke trafikanter må gå ut i veien for å kunne passere. Denne uken har man sett denne problematikken i Prestmosvegen i Nannestad.
Arbeid på og ved veg har krav og retningslinjer til varsling og sikring. Sikring skal være fysisk sikring av arbeidere og trafikanter slik at sannsynlighet for skade reduseres og konsekvensene av eventuelle skader minimaliseres.
Sikkerheten for gående og syklende skal ivaretas blant annet ved at fortau og gang- og sykkelveger ikke benyttes til lagerplass eller parkering, dette skal skje i del av kjørebanen eller utenfor vegområdet. Det skal om nødvendig etableres en midlertidig gang- og sykkelforbindelse forbi arbeidsstedet som så langt det er mulig og gi samme sikkerhet som før arbeidet startet.
Skal sikre myke trafikanter
Myke trafikanter skal sikres mot kjørende trafikk og mot arbeidsmaskiner, byggegroper o.l. Sikringene skal være godt synlige eller merket, også under dårlige lysforhold og for synshemmede. Dersom det blir nødvendig med ekstraordinær kryssing av veg, skal dette kunne skje på en trygg måte.
Alle trafikantgrupper skal også sikres tilfredsstillende framkommelighet forbi arbeidsstedet. Det skal sikres at gående, syklende, barnevogner, rullestoler og eventuelle andre grupper med nedsatt forflytningsevne sikkert og bekvemt kan ferdes forbi arbeidsstedet. Kjørende trafikk skal ikke påføres større forsinkelser enn nødvendig, og arbeid bør skje til tidspunkt hvor kapasiteten forbi vegarbeidsområdet er tilstrekkelig til å avvikle trafikken.
Nedslående ulykkesanalyse ved anleggsarbeid
Statens vegvesen har utarbeidet en temaanalyse hvor dem har gått igjennom 21 dødsulykker i perioden 2006-2015. Alle ulykkene involverer fotgjengere eller syklister, 12 fotgjengere og 9 syklister.
I alle ulykkene har det pågått drifts og anleggsarbeid i direkte tilknytning til vegen eller anleggsarbeid nære vegen, og i alle ulykkene har dette arbeidet berørt trafikantene på veien.
Stor andel barn og eldre involvert
I de 21 dødsulykkene var det 12 fotgjengere og 9 syklister. Dette tilsvarer ca. 6 % av alle drepte fotgjengere og syklister, det vil si at en stor andel skjer under arbeid på/ved veg. Det var 6 barn under 16 år og 9 eldre over 65 år som var involvert, og det er betydelige høyere andeler enn i dødsulykker for øvrig.
Utbyggere og entreprenører må ta ansvar og følge de retningslinjer som er knyttet opp mot anleggsarbeid for å unngå ulykker og sørge for at man kan ferdes trygt. Kommunene har som myndighet også et ansvar å sørge for at dette blir gjort.
Legg igjen en kommentar