Vi blir fortalt at hvis vi bare slutter å kjøre bil med fossil-motor og slutter å fly vil vi gi viktige bidra i kampen mot klimaendringer. Men hvor mye har våre personlige reisevaner egentlig å si på globale CO2 utslipp?
Covid-19 har på påvirket oss negativt på mange måter, med sykdom, død og stengte arbeidsplasser. Men på ett område har det faktisk vært positivt. Vi reiser veldig mye mindre med fly! Fly slipper ut mye CO2. Globalt i normale ikke-covid år har man beregnet at fly står for rundt 2.5% av de globale CO2-utslippene og enda litt mer av utslippene fra EU (3.4%). Covid-19 har ført til at flybransjen kneler, og reduksjonen i flyreiser har falt med opp mot 95% for enkelt-aktører og 60% i sum globalt. Da burde man vel se en effekt i konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren?
Men nei, det er ikke mulig å se noen endring i den stigende trenden i CO2, og kurven går fortsatt bratt oppover som ingenting har skjedd (se figur). Hva er årsaken til dette?
Årsken er at økningen i CO2 er koblet til vareproduksjonen, og spesielt i Asia. Vareproduksjon, transport av varer til rike land i vesten, og konsum av varer øker, og det vil øke så lenge vi har en global kapitalistisk økonomi. Kapital betyr selvøkende verdi, og kapitalen er helt avhengig av vekst.
Mitt råd til MDG og andre partier som legger skylda på arbeidere og andre som unner seg en sydentur eller to for å komme seg vekk fra mørketid eller uvær, er å rette fokuset mot årsaken til økningen i CO2-utslipp, ikke vanlige folk her på berget som prøver å få livet til å gå rundt på en best mulig måte, slik at de har krefter til overs og kan selge arbeidskrafta si til kapitalistene. En dag vil verdens folket kreve revolusjon, og først da kan vi få slutt på en spinnvill vareproduksjon som bare er til for profitt og ikke for å dekke grunnleggende behov.
Legg igjen en kommentar