• Debatt
  • Sport
  • Kultur
  • Faktasjekk
  • Logg inn
  • EUB.no
  • Vil du blogge?
  • INFO
    • Retningslinjer for Lesernes EUB
    • Starthjelp for bloggere
    • 15 tips til deg som blogger

E16: Er det mulig for innbyggerne å påvirke?

24. september 2020 av Stein Vegar Leidal Skriv en kommentar

Åpent brev til styret i det interkommunale plansamarbeidet for ny E16 – IKP E16

E16-prosessen må utsettes og forbedres – oppfyller den plan- og bygningslovens krav til medvirkning?

Å etablere en ny E16 vil få svært omgripende konsekvenser for Ullensakers befolkning og utviklingen av byen Jessheim og tettstedet Nordkisa. Det vil ha store og varige konsekvenser for privatpersoner, bedrifter, natur, biologisk mangfold og klima og det vil ikke minst gripe inn i etablerte planer for videre utvikling i Ullensaker. Det er åpenbart at innbyggernes lovfestede rett til medvirkning må oppfylles på tilstrekkelig måte.

Vi kan ikke se at dette er mulig under de forutsetningene koronasituasjonen gir, og vi mener i tillegg at e16portalen på nettet – informasjonskanalen sekretariatet og Nye Veier AS viser til i de fleste sammenhenger – skaper unødig store hindringer mellom innbyggerne og informasjonen. Vi krever derfor at prosessen utsettes og endres betydelig slik at innbyggerne kan sikres god medvirkning.

God innbyggermedvirkning er en forutsetning i loven og for at store utbyggings- og infrastrukturprosjekter skal få nødvendig aksept, særlig i nærmiljøene som påvirkes mest. Folk opplever ofte store omveltninger, tap og negative konsekvenser i sin hverdag som følge av slike prosjekter. Dette kan være både direkte kostnader i form av for eksempel ekspropriasjoner, tapt verdi av eiendom, bompenger og tap av viktige kvaliteter som nærnatur, økte støyplager og annen forurensing.

En rèell medvirkning i planprosessen gir innbyggeren en verdifull opplevelse av å ha bidratt til at resultatet ble positivt for både enkeltmennesket og fellesskapet. Der innspillene fra medvirkningen faktisk kan finnes igjen i resultatet bidrar dette til livskvalitet, redusert fremmedgjøring og det motvirker politikerforakt. Dette er demokrati på sitt mest grunnleggende. Den enkelte innbygger profitterer dessuten på å oppleve å bli sett, hørt og bli tatt på alvor. Dette er viktig for den psykiske folkehelsa.

Innbyggermedvirkning er svært viktig for Venstre. Derfor gikk vi ut i pressen allerede 9. juni og advarte mot mulige konsekvenser av kommunedelplanen, først og fremst for Jessheims og Nordkisas nærnatur. Tilbakemeldingene tydet på at dette varselet var påkrevet – dette var ny kunnskap for folk.

Facebookgruppa «Nei til ny E16 i Ullensaker!» fikk i løpet av få dager over 3.000 medlemmer og tilsvarende grupper for Fenstad, Skogbygda, Elvemøtet m.fl. som alle har flere hundre medlemmer viser et hittil ukjent engasjement blant folk i vår region. Flere underskriftskampanjer er opprettet, og saken preger de tradisjonelle mediene. Frustrasjon over manglende informasjon og få påvirkningsmuligheter er en gjenganger i disse forumene.

Plan- og bygningsloven (pbl) omtaler medvirkning i andre del, kapittel 5:

«§ 5-1.Medvirkning
Enhver som fremmer planforslag, skal legge til rette for medvirkning. Kommunen skal påse at dette er oppfylt i planprosesser som utføres av andre offentlige organer eller private.Kommunen har et særlig ansvar for å sikre aktiv medvirkning fra grupper som krever spesiell tilrettelegging, herunder barn og unge. Grupper og interesser som ikke er i stand til å delta direkte, skal sikres gode muligheter for medvirkning på annen måte.»

Vi vil hevde at den pågående reguleringsprosessen av ny E16 mellom Kløfta og Kongsvinger hverken oppfyller lovens intensjon eller dens bokstav under dagens pandemiskapte forutsetninger.

Medvirkning inntil nå

Det ble avholdt et digitalt folkemøte 10. juni. Dette var svært lite kjent blant Ullensakers befolkning, til tross for annonsering på e16portalen.no, i lokalavisa(?) og på kommunens hjemmeside(?). Vi i Venstre varslet gjennom et stort oppslag i MittJessheim dagen før. Først etter at journalisten tok kontakt med kommunens kommunikasjonsfolk i forbindelse med artikkelen med Venstre ble møtet framhevet på hjemmesiden.

Antallet deltakere på møtet er vanskelig for oss å anslå, men det gir en pekepinn at de som deltok opplevde det som uproblematisk å få lest opp de spørsmålene de hadde sendt inn i chattefunksjonen. Altså kan det ikke ha vært svært mange deltakere i møtet.

Den påfølgende høringsrunden til varsel om oppstart medførte ca. 300 svar fordelt på de fire kommunene. Dette tyder på at saken engasjerer, og at gjentatt omtale i både tradisjonelle og sosiale medier begynte å få effekt. Prosjektets egen publikumsrettede infovirksomhet synes ikke å ha blitt økt utover egne kanaler som e16portalen og kommunenes egne kanaler.

E16portalen.no oppleves som uoversiktlig, den er skrevet i et komplisert fagspråk og den blir ikke oppdatert med for eksempel referater og annen viktig informasjon innen rimelig tid. Portalens design er lite intuitivt og «knotete». Å måtte gå gjennom en flertrinns prosess for å registrere seg som bruker for å få tilgang til informasjon skaper en totalt unødvendig hindring for brukerne. Hvorfor et skille mellom tilgangsnivå som pålogget bruker kontra ikke-pålogget?

Eksempler på dårlig språkbruk finner man over alt i portalen. Nye Veier AS benytter konsekvent plan- og bygningslovens terminologi framfor klart språk som folk kan relatere seg til. Sammenhengen mellom «vedtak av planprogram» og «nå bestemmes det om Kløfta – Nybakk forsvinner og dermed kan det komme ny motorvei ved Jessheim» er umulig å forstå for folk uten særskilt kompetanse. Portalen må skrives om, i klartekst, dersom den skal tjene sin hensikt.

Koronasituasjonen medfører strenge begrensninger på forsamlinger, og vi opplever for tiden økende smittetall.

Det er derfor nå varslet nye digitale folkemøter i forbindelse med behandling av planprogrammet. Vi har følgende å utsette på dette:

  • Den eldre delen av befolkningen – kulturbærerne og historiefortellerne – har erfaringsmessig en  høy terskel mot slike arrangement. Denne gruppa preger ellers forsamlingene i vanlige folkemøter.
  • Stort oppmøte vil begrenset muligheten til å komme til orde.
  • Spørsmål må stilles skriftlig via chat, eventuelt sendes inn som e-post før møtet. Dermed frarøves man muligheten til å bruke blikkontakt, stemmebetoning og kroppsspråk for formidling av budskapet.
  • Spørsmålene i chatten må gå gjennom en moderator i sekretariatet. Man risikerer dermed en siling av spørsmålene.
  • Oppfølgingsspørsmål eller avsluttende kommentarer blir mest sannsynlig ikke mulig.
  • Andre deltakere i møtet fratas muligheten til å gi respons i form av støtte eller mishagsytringer.
  • Digitale møter er utsatt for tekniske feil som hakkete lyd, linjebrudd o.l, noe alle som har hatt hjemmekontor det siste halve året vet.
  • Dialogmøtene er planlagt som separate møter med mindre grupper. Det må være en forutsetning at disse måtene åpnes opp slik at informasjonen også kan offentliggjøres og at det er mulig for publikum å delta.

Vi forventer at Nye Veier AS kan vise til tilsvarende prosesser som har blitt gjennomført med en lik grad av involvering og under tilsvarende begrensende forutsetninger. Svaret bør inneholde en vurdering av i hvor stor grad innbyggerne opplevde medvirkningen som tilfredsstillende.

 

For Ullensaker Venstre:

 

Thorbjørn Merkesdal                                  Stein Vegar Leidal

Gruppeleder                                                  Lokallagsleder

 

For Øvre Romerike Unge Venstre:

Sigrid Børtnes

Lokallagsleder

Thorbjørn Merkesdal, gruppeleder i Ullensaker Venstre
Stein Vegar Leidal, lokallagsleder i Ullensaker Venstre
Sigrid Børtnes, lokallagsleder i Øvre Romerike Unge Venstre

Filed Under: Debatt

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mest lest siste måned

Sorry. No data so far.

Følg en blogg


  • Email
  • Facebook
  • RSS

Stikkordsky

2019 Akershus Akershus MDG Arbeiderpartiet Barn barnehagen barnevern Bjørkemåsan Demokratiets Eidsvoll Eiendomsskatt helse Hurdal Jessheim klima klimaregnskap kollektivtilbudet kommune Konsert lensmannskontor Lesernes eub Livsglede MDG Miljø myr Nannestad Nannestad bygdeliste natur Partiprogrammene Politi Politikk Seksualundervisning skole Stein Vegar Leidal Sundet Trafikksikkerhet Trump Tynsåkjordet Ullensaker Ullensaker Show Choir Ullensaker Venstre ungdom valg Venstre økonomi

Bloggarkivet

Siste kommentarer

  • Anita Skippervik til Kommunestyrets ansvar
  • Jeppe Pettersen til Kommunestyrets ansvar
  • Aina Kuipers til Kommunestyrets ansvar
  • Sol Vilje Bogen til Vannscootere til besvær
  • Øistein Hansen til Mens vi venter på Tynsåkjordet

Søk

EUB-bloggen

Innleggene og innholdet på Lesernes EUB er personlige ytringer fra hver enkelt blogger. Bloggerne er uavhengige og er ikke lønnet av EUB, men alle er pliktet til å forholde seg til Vær varsom-plakaten og pressens etiske regler. All bruk av innhold; bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggerne. EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Annonser på bloggen selges av EUB og ansvarlig redaktør for EUB og Lesernes EUB er Bjørn Inge Salberg Rødfoss.

Redaktørpanelet

Ansvarlig redaktør/adm.dir
Bjørn Inge Salberg Rødfoss bir@eub.no

Følg oss på sosiale medier

  • Email
  • Facebook
  • RSS

© 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no
Les om cookies og vår personvernserklæring her.