Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skriver i Eidsvoll Ullensaker blad at det er bedre å friste folk til å reise med toget enn å piske folk ut av bilene. Vi i Miljøpartiet De Grønne er enige i at gulrot er bedre enn pisk. Men for befolkningen i Akershus kommer Solvik-Olsens kollektiv-gulrøtter med en bitter bismak.
Ministeren har frekkhetens nådegave når han skriver at mange har fått tilbud om billigere månedskort på toget. Regjeringen og Ketil Solvik-Olsen valgte nemlig å redusere tog-prisene alle andre steder enn i Oslo og Akershus! Hvert år betaler Oslo og Akershus 190 millioner kroner til statlige NSB, for at innbyggerne her skal få reise like billig på toget som på resten av kollektivtrafikken i fylket. Dette slipper alle andre fylker! Det er penger Oslo og Akershus kunne brukt til å forbedre busstilbudet for alle de som bor lenger unna togstasjonene. I stedet må vi subsidiere statens dyre togpriser.
Uansvarlig transportplan
Solvik-Olsen har også nylig lagt fram ny nasjonal transportplan. Det var en unik mulighet til å virkelig vise at regjeringen ville satse på miljøvennlig, rask og komfortabel kollektivtransport. I stedet la de fram en transportplan der togutbygginger er utsatt inn i framtiden, mens motorveier og flyplasser skal bygges ut med rekordfart (og med rekordhøye bompenger). Det vil gi større nedbygging av natur, friluftsområder og matjord rundt de store byene, og mer biltrafikk. Mer biltrafikk gir mer trengsel i byene og dårligere bomiljøer med støy og, svevestøv og klimautslipp.
Regjeringens transportplan innebærer en kolossal offentlig pengeforbruk, og kan best betegnes som en urealistisk ønskeliste. Regjeringens fører en Ole Brum-politikk der de later som om Norge i framtiden kommer til å ha råd til å satse stort på alt. En ansvarlig politikk innebærer å kunne prioritere.
Grønne gulrøtter for Akershus
Miljøpartiet De Grønne vil føre en samferdselspolitikk, der vi knallhardt prioriterer effektiv kollektivtransport. For at også bygdene skal henge med har vi også foreslått en bygdemiljøpakke. Det vil gjøre det lettere å velge miljøvennlig også utenfor tettbygde strøk, blant annet med støtte til å lease elbil for de som ikke har råd til å kjøpe en selv. Dette og mange andre grønne gulrøtter går vi til valg på i vårt stortingsprogram.
Fasit før høstens valg bør være klar: Det er vanskelig nok å gjennomføre miljøpolitikk med de treige, grå partiene Ap og Høyre. Men det er umulig med et parti fylt av klimafornektere med et religiøst forhold til fossilbiler. Veien ut av Norges 30 år lange stillstand er lang og krevende, men det første store skrittet må tas allerede til høsten: vi trenger et regjeringsskifte der FrP og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mister sin makt til å blokkere for miljøpolitikken.
Å legge til rette er langt bedre enn å bruke tvang som formynderpartiene står for.